Maken of kraken: Adblocker.

Maken of kraken: Adblocker.

20% van de Nederlandse internetgebruikers heeft inmiddels een adblocker geïnstalleerd. Uit het IAB-onderzoek over adblockers blijk dat dit aantal verder zal stijgen als deze sector niet snel ingrijpt.

Gebruikers van adblockers begrijpen dit direct: 97% van de gebruikers geeft namelijk aan dat zij een adblocker zouden aanbevelen aan anderen. De reden hiervoor is dan ook simpel. De reclames zijn irritanter dan ooit tevoren en waar er vroeger nog relatief subtiele banners verschenen op het scherm, zijn deze tegenwoordig vervanger door ‘innovatieve’ manieren om de aandacht te trekken. Retargeting banners die je maanden blijven achtervolgen, een hele homepage takeover of banners die over de content van de website heen vallen.

Uit een onderzoek van Accenture onder 28.000 mensen uit 28 landen blijkt zelfs dat deze irritatie ertoe heeft geleid dat 40% van de gebruikers zou willen betalen om geen advertenties meer te zien.

Ergernissen

In het IAB-onderzoek in onder andere onderzocht wat nou de grootste ergernissen en belangrijkste redenen zijn van internetgebruikers om een adblocker te installeren. Allereerst zijn dit de retargeting advertenties. Je kent ze wel. Na het bekijken van die ene vakantie in Italië, zullen de reisorganisaties je doodgooien met een mooie trip door Toscane. 36% van de ondervraagden geeft dit op als een van de grootste ergernissen. Ook de trage performance die de advertenties veroorzaken blijken irritant gevonden te worden. Het blokkeren van de advertenties stimuleert in sommige gevallen de performance van de website, wat een betere webervaring oplevert. De grootste irritatie is echter dat het er eigenlijk gewoon veel te veel zijn. Dit is voor 73% dé reden om een adblocker te installeren.

Gevolgen

De opkomst van de adblockers is voor de consument natuurlijk fantastisch, maar voor bijvoorbeeld nieuwswebsites is dit een groot probleem. De advertentie-uitgaven stijgen elk jaar ruim, maar daartegenover staat ook het aantal downloads van de adblockers. Vooral in Duitsland is de strijd tegen adblockers losgebarsten. Duitse uitgevers zijn massaal naar de rechter gestapt om Adblock Plus, de grootste aanbieder van deze software, illegaal te laten verklaren. Gebruikers die adblockers installeren leveren geen geld op, waardoor de uitgevers inkomsten mislopen. Alle zaken zijn echter gewonnen door Adblock Plus. De rechter oordeelde namelijk dat het de lezers niet verplicht zijn de advertenties te bekijken en de adblocker maakt geen ongeoorloofde aanpassingen aan de websites.

Als gevolg hiervan zijn er verschillende uitgevers (vooral in Duitsland maar ook in andere landen) die de website in zijn geheel blokkeren wanneer de adblocker is ingeschakeld. Het risico dat bezoekers weglopen, nemen zij in die gevallen voor lief. Een meer subtielere aanpak is de vraag om desbetreffende website te ‘whitelisten’. Hiermee plaats je deze website op een lijst met websites die wel advertenties mogen tonen. Dit is een aanpak die in Nederland veel ingezet wordt.

Conclusie

Dat de adblocker ervoor zorgt dat surfen op het web een stuk aangenamer wordt, mag duidelijk zijn. De keerzijde van de medaille is dat echter ook. Voor uitgevers, bloggers en fora kan deze ontwikkeling een echt groot probleem worden. Zij leven als het ware van de inkomsten die advertenties met zich meebrengen en voor de minder grote spelers kan dit cruciaal in om te overleven. Gelukkig zijn er voor bedrijven tal van manieren om de online marketing resultaten te doen stijgen en zal dit hopelijk leiden tot betere content en een betere webervaring voor de consument.

Benieuwd hoe ze bij Adblock Plus bepalen wat acceptabele ads zijn? Check hun ‘Adlock Plus manifesto’.

FacebookTwitterGoogle+PinterestWhatsAppEmailShare