5 redenen waarom een website mobielvriendelijk moet zijn

5 redenen waarom een website mobielvriendelijk moet zijn

Nederland alleen al telt 8,6 miljoen smartphone gebruikers, waarvan er zo’n 4,5 miljoen regelmatig websites van een bedrijf opzoeken. Eenmaal op een website aangekomen, wil je natuurlijk dat deze mobielvriendelijk is en er goed uit ziet. Dat kan doormiddel van een website die zich aanpast aan verschillende grootte schermen: een responsive website. Zo worden bijvoorbeeld de afbeeldingen verkleind en de teksten duidelijker leesbaar. Maar waarom heb je nou écht een responsive website nodig?

1. Gebruiksgemak

Om het vertrouwen van een bezoeker direct te winnen, is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Een responsive website is daar een belangrijk onderdeel van. Mobiele bezoekers verwachten zonder enig probleem informatie te kunnen vinden op zowel mobiel als desktop. Navigeren moet eenvoudig zijn en de lay out daarnaast geoptimaliseerd voor de verschillende schermgroottes. Hierdoor komt de meest belangrijke informatie altijd goed in beeld en stimuleert het de bezoekers langer op de website te blijven.

2. Conversie stimuleren

Doordat bezoekers de tijd nemen om de website grondig door te nemen en gemakkelijk de benodigde informatie kunnen vinden, zal de conversieratio aanzienlijk toenemen. Zo’n 60% van de mobiele gebruikers klikt op de homepage al weg als deze niet geoptimaliseerd is. Dit zorgt naast het verlies van potentiele klanten, ook voor een hoge bounce-rate. De bounce-rate (het aantal bezoekers dat niet verder dan de eerst bezochte pagina klikt) is weer een belangrijke factor in de vindbaarheid op Google.

3. Smartphone belangrijk in beslissingsproces

In veel gevallen van het aankoopproces begint de oriëntatie op een mobiel device zoals een smartphone. Zo zeggen cijfers dat 60% van de consumenten die gebruik maken van mobiele devices, sneller geneigd zijn een aankoop te doen. 30% van de conversie vindt daarna ook nog eens mobiel plaats. De eerste fase is dus direct een ontzettend belangrijke. Een goede responsive website kan er dus voor zorgen dat de omzet aanzienlijk toeneemt.

4. Vindbaarheid in Google

Een website zonder mobiele of responsive variant, is sinds april 2015 minder goed vindbaar in Google. Google zet zich namelijk in voor een betere online ervaring. Dit doen ze niet alleen door de content van een website te beoordelen, maar ook de mobiele beleving van de bezoeker. Daarnaast worden meer dan 50% van de zoekopdrachten (zoals Google in 2014 rapporteerde) via mobiele devices gedaan. Dus buiten dat de bezoekers niet goed kunnen navigeren op de website, zal deze ook dalen in de zoekresultaten.

5. Support de ‘Multi-Device’ gebruikers

Niet alleen wordt een website bezocht door verschillende apparaten met verschillende afmetingen, ook bezoekers zelf gebruiken hiervoor verschillende ‘devices. Dit betekent dat, om de bezoekers de beste ervaring te geven, op elk apparaat dezelfde informatie terug te vinden moet zijn. Content gevonden op de desktop, moet de bezoeker ook op de telefoon terug kunnen vinden. In tegenstelling tot de mobiele website zorgt een reponsive website dat altijd dezelfde informatie beschikbaar is.

FacebookTwitterGoogle+PinterestWhatsAppEmailShare